Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Moni oireilee työstressiaan vatsalla

Moni oireilee työstressiään vatsalla


Työterveyspsykologi: Jos vatsasi on kipeä, kumpaan numeroon soittaisit, psykologille vai lääkärille? Lue ammattilaisen vinkit stressivatsan rauhoittamiseen.

Työterveyspsykologi Marjo Pennonen kertoo, että moni etsii ratkaisuja fyysisiin kipuihin, vaikka vaiva saattaa olla henkisellä puolella.

"Työterveyspsykologin vastaanotollani istuu yhä useammin työikäinen, joka kertoo kroppansa oireilevan työpaineiden seurauksena. Aika moni heistä ajattelee, että työelämä nyt vain on rankkaa, pakko kestää. Ei se niin ole."

"Monella ihmisellä ihan ensimmäiseksi alkaa oireilla vatsa."

"Kun töitä on liikaa, eikä ihminen tunne hallitsevansa elämäänsä, stressihormonit piiskaavat kehon ylikierroksille. Sitä ei pidemmän päälle kukaan kestä. Keho alkaa oireilla. Moni kärsii migreenimäisestä särystä, toistuvista flunssista ja muistihäiriöistä. Monella ihmisellä ihan ensimmäiseksi alkaa oireilla vatsa. Silloin ei riitä, että yrittää syödä terveellisemmin. Pitää saada työelämä järjestykseen, löytää elämään muutakin sisältöä kuin työ. Siinä tilanteessa moni tulee minun luokseni."

"Joskus täytyy muuttaa ajattelumallejaan."

"Pyydän asiakkaitani listaamaan ne asiat, joihin omassa elämässä voi vaikuttaa, ja ne, joihin ei voi. Pitäisikö puhua pomolle? Jos se ei auta, auttaisivatko ylemmät esimiehet? Joskus täytyy muuttaa ajattelumallejaan.

Soimaatko itseäsi saamattomaksi, jos et muka ehdi tehdä töitäsi riittävän nopeasti tai hyvin? Ehkä sinäkin teet kahden ihmisen työt, mutta sinulla on vain yhden ihmisen voimavarat."

"Jokainen tarvitsee työpäiväänsä ravintoa ja rauhoittumisen paikkoja."

"Olen myös huomannut, että moni jättää kiireessä syömättä. Se on väärä tie. Jokainen tarvitsee työpäiväänsä ravintoa ja rauhoittumisen paikkoja.

Omassa työssäni noudatan samoja neuvoja, joita annan asiakkailleni. Minun ei tarvitse olla koko ajan saavutettavissa. Vastaan sähköposteihin vain tiettyinä hetkinä. Kun edellinen asiakas lähtee luotani, pidän minuutin rauhoittumistauon. Suosittelen samaa muillekin: pieniä taukoja hyvin tehdyn suorituksen jälkeen."